Nařízení 2023/1542 o bateriích a odpadních bateriích přináší rozčlenění těchto výrobků do nových skupin či podskupin. Přibyly dvě nové skupiny – baterie lehkých dopravních prostředků a baterie elektrických vozidel. Průmyslové baterie jsou pak členěny do více podskupin.
Srovnávací tabulka základního členění baterií
dle Směrnice 2006/66/EU | dle Nařízení 2023/1542 | |
---|---|---|
Skupiny | Skupiny | Podskupiny |
Přenosné baterie | Přenosné baterie | Přenosné baterie ostatní |
Přenosné baterie pro všeobecné použití | ||
Automobilové baterie | Startovací baterie | – |
Průmyslové baterie | Průmyslové baterie | S kapacitou do 2 kWh |
S kapacitou nad 2 kWh | ||
Stacionární bateriové systémy pro ukládání energie | ||
Baterie lehkých dopravních prostředků | – | |
Baterie elektrických vozidel | – |
Podrobná definice jednotlivých skupin
Definice | Změny | Příklady specifických povinností |
---|---|---|
Přenosné baterie jsou hermeticky uzavřeny, mají hmotnost 5 kg nebo nižší, nejsou určeny specificky pro průmyslové použití a nejsou ani bateriemi elektrických vozidel, bateriemi lehkých dopravních prostředků ani startovacími bateriemi | Místo „ručně přenositelné“ je nyní hmotnostní limit do 5 kg | Od 18.02.2024 nesmí přenosné baterie obsahovat více než 0,01 % Pb. |
Navyšují se limity účinnosti sběru, od roku 2027 na 63 % a od roku 2030 na 73 %. | ||
Přenosné baterie pro všeobecné použití přenosná baterie, ať už nabíjitelná, či nikoliv, která je specificky určena k tomu, aby byla interoperabilní, a která má jeden z těchto společných formátů: 4,5 V (3R12), knoflíkový článek, D, C, AA, AAA, AAAA, A23, 9V (PP3) | Nová kategorie | Do 2030 bude posouzena proveditelnost ukončení nenabíjitelných baterií. |
Do 2027 bude posouzena proveditelnost jejich zálohování. | ||
Startovací baterie baterie, která je specificky určena k dodávání elektrické energie pro startování, osvětlení nebo zapalování a která může být rovněž použita pro doplňkové nebo záložní účely ve vozidlech, dalších dopravních prostředcích nebo strojních zařízeních | Kategorie měla dříve název „automobilové baterie“ | Baterie musí obsahovat od roku 2031 minimální podíly recyklovaných materiálů (Co=16 %, Pb=85 %, Ni=6 %, Li=6 %). |
Baterie lehkých dopravních prostředků (LMT) baterie, která je hermeticky uzavřena, má hmotnost 25 kg nebo nižší a je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon kolových vozidel, jež mohou být poháněna pouze elektrickým motorem nebo kombinací motoru a lidské síly, včetně vozidel kategorie L | Nová kategorie, dříve součástí skupiny průmyslových baterií | Pro baterie LMT musí být vytvořena dostupná síť sběrných míst a účinnost sběru musí dosáhnout do roku 2028 minimálně 51 %. |
Od roku 2027 musí každá baterie mít svůj digitální pas. | ||
Od roku 2027 musí být baterie označena QR kódem. | ||
Baterie elektrických vozidel (EV) baterie, která je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon hybridních nebo elektrických vozidel kategorie L, která má hmotnost vyšší než 25 kg, nebo baterie, která je specificky určena k poskytování elektrické energie pro pohon hybridních nebo elektrických vozidel kategorií M, N nebo O | Nová kategorie, dříve součástí skupiny průmyslových baterií | Ke každé baterii bude vypracováno prohlášení o uhlíkové stopě. |
Hospodářské subjekty s ročním obratem nad 40 mil. EUR provádějí politiku náležité péče o baterie při jejich uvádění na trh či do provozu. | ||
Stacionární bateriové systémy pro ukládání energie průmyslová baterie s vnitřní akumulací, která je specificky určena k ukládání elektrické energie z elektrické rozvodné sítě a jejímu dodávání do této sítě nebo k ukládání elektrické energie pro konečné uživatele a jejímu dodávání těmto uživatelům, bez ohledu na to, kde a kým je tato baterie používána | Nová podkategorie patřící mezi průmyslové baterie, stejně jako podle předchozí legislativy | BMS baterie musí obsahovat aktuální údaje o technickém stavu a životnosti baterie. |
K baterii musí být přiložen doklad o splnění bezpečnostních parametrů, provedených zkouškách a možných rizikách. | ||
Průmyslová baterie baterie, která je specificky určena pro průmyslové použití, zamýšlena pro průmyslové použití poté, co byla předmětem přípravy pro nové využití nebo nového využití, nebo jakákoli jiná baterie o hmotnosti vyšší než 5 kg a která není baterií elektrického vozidla, baterií lehkého dopravního prostředku ani startovací baterií | Definice je rozšířena o baterie nového použití, ale zredukována o baterie EV a baterie LMT. | Baterie nad 2 kWh splňují minimální hodnoty elektrochemické výkonnosti a životnosti. |
Baterie budou opatřeny štítkem uvádějícím uhlíkovou stopu baterie a zařazení do výkonové třídy z hlediska uhlíkové stopy. |
Poznámka: Příklady specifických povinností jsou opravdu jen příklady z velkého množství povinností dle nového Nařízení a budeme se tomu věnovat podrobněji v dalších dílech našeho newsletteru.