18. února 2024 vstoupilo v platnost nařízení Evropské unie č. 2023/1542, které přináší důležité změny v oblasti sběru a recyklace baterií. Jednou z klíčových novinek je zavedení kategorie baterií lehkých dopravních prostředků (LMT – „Light Means of Transport“).
Co je baterie LMT?
Za baterii LMT (LMT – „Light Means of Transport“) se považuje taková baterie, která splňuje následující vlastnosti:
- Hermetické uzavření: Baterie musí být hermeticky uzavřena, aby se zabránilo úniku elektrolytu a dalších nebezpečných látek.
- Hmotnost: Hmotnost baterie nesmí přesáhnout 25 kg.
- Určení: Baterie musí být specificky určena pro pohon kolových vozidel s elektromotorem (nebo kombinací elektromotoru a lidské síly). To zahrnuje i kola kategorie L, která zahrnuje:
- Elektrické mopedy s maximálním výkonem 4 kW a maximální konstrukční rychlostí 45 km/h.
- Elektrická kola s maximálním trvalým výkonem 250 W a maximální konstrukční rychlostí 25 km/h.
- Mopedy s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h a objem spalovacího motoru do 50 cm³.
Detailnější informace o kategorii L naleznete zde.
Příklady baterií LMT
- Baterie pro elektrické koloběžky,
- Baterie pro elektrické skateboardy a segwaye,
- Baterie pro elektrické motokola, mopedy, motocykly,
- Baterie pro quadrimobily a čtyřkolky.
Důležité: Baterie pro dětská vozítka nejsou klasifikovány jako baterie LMT,
ale spadají do kategorie přenosných baterií.
Kterých výrobků a koho se nařízení týká?
S ohledem na stávající nárůst prodeje baterií lehkých dopravních prostředků a skutečnost, že tyto baterie obvykle vydrží déle než přenosné baterie, byly zavedeny oddělené sběrné cíle pro baterie LMT a přenosné baterie. Měří se jako účinost sběru.
Co je to „ účinnost sběru baterií“?
Účinnost sběru baterií představuje procentuální podíl hmotnosti zpětně odebraných baterií ku hmotnosti baterií uvedených na trh.
Výpočet:
- Zpětně odebrané baterie: Pro výpočet se používá výsledek za konkrétní kalendářní rok.
- Baterie uvedené na trh: Bere se průměr hmotnosti za poslední 3 roky.
Účinnost sběru baterií je důležitým ukazatelem efektivity zpětného odběru a recyklace baterií.
Cíl sběru baterií LMT:
- 51 % do 31. prosince 2028
- 61 % do 31. prosince 2031
Cíl sběru přenosných baterií:
- 45 % do 31. prosince 2026
- 63 % do 31. prosince 2027
- 73 % do 31. prosince 2031
Tyto cíle budou dále přezkoumány s ohledem na vývoj trhu a dostupnost baterií k recyklaci
Kam vedou další kroky dle Nařízení EU
- Komise posoudí proveditelnost a přínosy systému zálohování baterií, zvláště pro přenosné baterie.
- Budou prozkoumány možnosti zavedení dvou podkategorií přenosných baterií: nabíjitelné a nenabíjitelné, s oddělenými sběrnými cíli.
- Komise vypracuje zprávu o přezkoumání sběrných cílů a možnostech zálohování baterií.
- Přehodnocení metody výpočtu účinnosti sběru pro přenosné a LMT baterie má zohlednit překvapivě dlouhý životní cyklus baterií a reálnou dostupnost vysloužilých baterií.